DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 - KOALICE SOS PRAHA

Petice za záchranu Stromovky a Letné

 

Letná je již nyní zamořena hlukem, prachem, a exhalacemi.

Zlepší se tento stav výstavbou dalších silnic, tunelů a křižovatek?

Kolik aut navíc by trasa přivedla do centra města?

Kolik škodlivin zatíží prostředí?

Bude se hloubit trasa ve Stromovce z povrchu, pokud nebude možné tunel razit?

Naruší stavba vodní režim Stromovky?

Neodumřou stromy v Královské oboře?

Chceme znát odpovědi na tyto otázky dříve, než se město rozhodne pro mnohamiliardovou investici!

 

Chceme:

-         aby byl celý záměr posouzen z hlediska vlivů na životní prostředí podle zákona 244/92 Sb

-         aby se posoudily možné příznivější varianty řešení dopravy

-         aby se neudělovaly výjimky z hygienických norem znečišťování ovzduší

-         aby byla tranzitní doprava vedena ve vhodné trase mimo město

-         aby uvažované finanční prostředky byly raději vynaloženy na zlepšení hromadné dopravy.

 



Petice za záchranu Stromovky a Letné

10. srpna 2000, Markéta Kutilová, Ekolist po drátě

Dnešním dopolednem začala v Praze petiční akce na záchranu Letné a Stromovky. Organizátorem akce je volné sdružení 38 občanských iniciativ SOS Praha. Petiční akce je zaměřena proti výstavbě nové části městského okruhu v úseku Strahovský tunel - Pelc-Tyrolka (v Praze Tróji), která se projednává již více než deset let a jejíž výstavba by měla být zahájena již příští rok. Náklady by měly občany přijít na více než 13 miliard korun, které by měly přijít z městského rozpočtu.

Dopravní situace v oblasti Letné, kam je přiváděna doprava z celé severozápadní části Prahy a ze středočeského kraje, je nadále neúnosná, proto byl pražským zastupitelstvem přijat 9. 9. 1999 uzemní plán, který počítá s vybudováním mimoúrovňové křižovatky, jejíž část, stejně jako příjezdový mimoúrovňový tunel, by měla vést v podzemí. Zmíněný šestikilometrový tunel by měl vést od křižovatky Pelc-Tyrolka pod Vltavou, přes Stromovku, Letenskou pláň až na křižovatku Malovanka. Právě tato místa by tím byla nejen ohrožena, ale mohlo by dojít k jejich úplné devastaci, a to především v oblasti Stromovky, kde by byla ohrožena nejen zeleň, ale i vodní plochy, ale došlo by i ke zhoršení kvality ovzduší, protože výfukové plyny z větracích šachet tunelu by stejně byly odváděny na povrch. Ve Stromovce je vysoká hladina spodní vody, která by byla vyhloubením tunelu narušena, čímž by bylo ohroženo více než tisíc vzrostlých stromů a existence parkových jezírek. Podle vyjádření odboru životního prostředí magistrátu hlavního města Prahy je velice pravděpodobné odumření značné části dřevin a tím i rozpad parku. Přitom Stromovka patří k ekologicky přísně sledovaným a hájeným lokalitám na území města. Dalším rizikovým místem je i podchod Vltavy, kde by hloubený tunel vedl silně rozpukanými křemenci. Ražba tunelu, jehož délka má být 900 m bude mít nepříznivé následky i na nadzemní zástavbu, povede k poklesu terénu, snížení hladiny podzemní vody a účinky trhacích prací mohlo ohrozit podzemní zástavbu nebo mít nepříznivý vliv na režim podzemních vod.

Podle sdružení SOS Praha se jedná o zastaralé řešení, které se ve světě nepoužívá již od 70. let a Praha se tak vrací k zastaralému plánu, tzv. ZÁKOSu, jehož základy položili ještě komunisté. "Toto řešení neodvede dopravu z Prahy, ale naopak ji tam přivede, protože dálniční průjezd centrem tak bude lákavý i pro tranzit. Prioritou by měl být vnější okruh, ne vnitřní průtah!", uvedl mluvčí SOS Praha Petr Štěpánek. SOS Praha poukazuje i na kontroverzní zájmy předkladatele tohoto návrhu, radního Kováříka, který do něj zapracoval i změny, týkající se záměru firem, v jejichž orgánech jsou Kovářík a jiní radní placenými členy. V těchto navrhovaných změnách je mimo jiné i záměr rozsáhlé výstavby v Šeberově či zvířecího krematoria v Řepích a rozšíření Ďáblické skládky.

Petici mohou občané podepsat v následujících dnech ve vestibulech metra Hradčanská, Dejvická, I.P. Pavlova a na dalších místech. Na 9. září je na Letné připraven protestní kulturní program.

http://www.ekolist.cz/zprava2.shtml?x=126336


Usnesení Rady hlavního města Prahy, číslo 1951, ze dne 20.11.2001 k návrhu vyjádření hlavního města Prahy k petici na záchranu Letné a Stromovky:

 

Rada hlavního města Prahy

 

I.    souhlasí

1. s návrhem vyjádření hlavního města Prahy k petici na záchranu Letné a Stromovky, uvedeným v příloze č. 1 tohoto usnesení

2. s odpovědí na otázky SOS Praha, obdržené 31.10.2001, uvedenou v příloze č. 2 tohoto usnesení

 

II.        ukládá

 1.      radnímu Kováříkovi předložit návrh vyjádření hlavního města Prahy dle bodu I.1. Zastupitelstvu hl.m.Prahy

 

Termín: 29.11.2001

 

Ing. arch. Jan Kasl

primátor hl.m.Prahy

Ing. Petr Švec

náměstek primátora hl.m.Prahy

 

Předkladatel: radní Kovářík

Tisk: 9797

Provede: radní Kovářík        

Na vědomí: odbory MHMP

 

 

Příloha č.1 k usnesení Rady HMP č. 1951 ze dne 20. 11. 2001

Vyjádření hlavního města Prahy k petici na záchranu Letné a Stromovky

            V letech 1992 – 95 zasedala komise starostů městských částí Prahy 6, 7, 8, Praha - Troja a zástupců HMP, která si dala za úkol pokusit se nalézt přijatelnou trasu MO v severozápadní části města.

            Z řady dříve zpracovaných variant MO jich komise vybrala sedm a ty byly multikriteriálně posouzeny. Po tomto posouzení vybrala komise starostů k dalšímu rozpracování tři varianty, které byly provozně nazvány Blanka, Hana, Dana. Varianta Dana byla vedena přes Dejvice k Vltavě a pak po levém vltavském břehu, kde v prostoru Císařského ostrova překračovala Vltavu a pokračovala na Pelc-Tyrolku. Varianty Hana a Blanka byly vedeny ve společné trase (většinou tunelem pod ulicí M. Horákové) až na Letnou, odkud varianta Blanka pokračovala hlubokým raženým tunelem pod Stromovkou na pravý břeh Vltavy a pak na Pelc-Tyrolku. Varianta Hana pokračovala raženým tunelem pod Holešovicemi a pak novým mostem přes Vltavu k Pelc-Tyrolce.

            Takto rozpracované varianty posuzovala Rada ZHMP a k dalšímu rozpracování doporučila varianty Hana a Blanka. Tyto dvě varianty po detailním prověření byly zapracovány do konceptu ÚP hl.m.Prahy. Po jeho více než ročním veřejném projednávání bylo uloženo schváleným Souborným stanoviskem zapracovat do návrhu ÚP variantu Blanka a tak byl i návrh ÚP projednán.

            Mimo tyto varianty byly zvažovány a projednávány i další náměty na vedení trasy MO v této části Prahy (např.spojení trasy MO se Silničním okruhem a jeho vedení přes Lysolaje, vedení trasy MO z Podbaby přes území Trojské kotliny, atd.). Po projednání však ani jeden z těchto námětů nebyl doporučen k dalšímu sledování.

            Z výše uváděného je zřejmé, že trasa městského okruhu byla prověřována v řadě variant, ze kterých po projednání byla doporučena k realizaci varianta uváděná v platném ÚP. Hl.m. Praha po veřejném projednání konceptu ÚP a následném zpracování a veřejném projednání ÚP, základní dopravní systém s vedením MO řádně schválilo a nemá důvod toto usnesení měnit. Detailní rozpracování v dokumentaci k územnímu řízení a následné dokumentaci ke stavebnímu povolení podléhá správnímu řízení dle Stavebního zákona.

 

 

Příloha č. 2 k usnesení Rady HMP č. 1951 ze dne 20. 11. 2001

Odpovědi na otázky SOS Praha, obdržené dopisem ze dne 30.10.2001

Ekonomické aspekty

 

- Jaká bude celková cena celého dopravního systému silničních staveb (tedy MO, SO, a radiály)?

Celková cena , vzhledem k neexistenci převážné části sítě hlavních komunikací, je velmi obtížně stanovitelná. S ohledem na obtíže při přípravě, výkyvy ekonomiky a časy nutné pro realizaci , však lze určitě říci, že částka na dokončení převýší 100 mld. Kč..

 

- Je rozpočet upraven podle reálných nárůstů cen na jiných stavbách ? Je cena 16,5 mld. za tunelové propojení Malovanka - Pelc, Tyrolka a mimoúrovňové křižovatky opravdu cenou konečnou?

Cenu lze stanovit pouze na základě schválené dokumentace minimálně na úrovni dokumentace k územnímu rozhodnutí.

 

- Z jakých zdrojů a v jaké výši ročně bude město dopravní stavby financovat?

Bude teprve rozhodnuto

 

- Jaký je splátkový harmonogram? Kolik může město ročně splácet?

Bude součástí rozhodnutí systému financování.

 

- Na jak dlouho se město zadluží?

Bude součástí rozhodnutí systému financování.

 

- Padlo už rozhodnutí, zda průjezd tunely bude zpoplatněn? Pokud průjezd bude zpoplatněn, významně to změní dopravní zátěže. (Viz Právo, 25.5.2001: “Bude to pro nás velká úspora, EIB má prostě nějaký zvuk. Nepůjde ani o úvěr, ani o obligace, ale o partnerství veřejného a soukromého sektoru. Budeme hledat silného investora. Splacení vložených prostředků by pak bylo zajištěno zpoplatněním celého systému,“ konstatoval Paroubek s tím, že se zatím jedná o pracovní verzi.) Můžete tyto úvahy a následné změny veřejnosti představit ?

Rozhodnutí o zpoplatnění dosud nepadlo.

 

- Vede město přehledné pasporty staveb, ze kterých by se dalo vyčíst, jak k překračování rozpočtu dochází, kdo je za to zodpovědný, z jakých důvodů nebyl dodržen harmonogram?

Ano, na každou stavbu se vede evidence v předepsaném rozsahu. Na velkých stavbách zásadního významu jsou zřizována informační střediska, kde má veřejnost možnost se seznámit jak s technickým řešením a postupem výstavby, tak může vznést i dotazy ekonomického rázu.

 

- Jaká je odpovědnost odboru městského investora za překračování rozpočtu a jaké jsou ve smlouvách s dodavateli stanoveny postihy za nedodržování? K překračování rozpočtu dochází ve stejné míře i u staveb, kde se územního ani stavebního řízení NNO neúčastnily.

Odbor městského investora je nositelem celkové odpovědnosti investora za výsledek každé jednotlivé akce. Překračování rozpočtu je třeba rozlišovat podle důvodů, které jej způsobují a jsou v zásadě tyto: obstrukce při projednání a z toho plynoucí požadavky a důsledky, technické upřesňování řešení stavebních konstrukcí v závislosti na podrobnějších průzkumech, rozdílech skutečného vedení sítí proti evidenci apod. měnící se požadavky orgánů státní a veřejné správy, neustále se rozšiřující požadavky jednotlivých správců o další a další stavební úpravy a doplňky, nereálné požadavky majitelů pozemků, legislativní změny, atd. Z toho všeho, kromě věcných změn, plyne zdržení způsobující i zvýšení ceny. Nelze tedy obecně říci, že např. odbor městského investora je odpovědný za zvýšení nákladů způsobených obstrukcemi při správních řízeních, ve kterých, díky nedokonalé legislativě, může škodit každý a to bez zákonné odpovědnosti. Rovněž tak není odpovědný za rozdíly v evidenci sítí a za jejich stav díky nedokonalé údržbě v minulosti apod.. Stejně jako může být těžko odpovědný za geologické anomálie a z toho plynoucích úprav řešení.

Postih dodavatelů je daný příslušnou smlouvou o dílo. Např. při nedodržení termínu dokončení je daná sazba za každý den prodlení, dále za neodstranění vad a nedodělků ve stanoveném termínu je dohodnutou částkou za vadu a den. Část ceny je zadržována až do úplného dokončení a předání.

 

- Není placená účast zastupitelů v orgánech stavebních firem typu Metrostav (ing. Petr Bratský) na překážku následnému postihu či penále při navyšování rozpočtu staveb?

Není.

Vlivy na životní prostředí

 

- Proč se město brání posouzení tohoto souboru staveb z hlediska dopadu na ŽP podle zákona 244/1992 Sb., když mimo intravilán by posuzovány byly ?

Z hlediska posuzování vlivů na životní prostředí, tak jak je formulováno v platném zákoně ČNR 244/1992 Sb., lze konstatovat, že současně platný územní plán hlavního města byl zpracován, projednán a posléze i schválen jako územní plán sídelního útvaru. Jako takový nepodléhá dle výše citovaného zákona procesu hodnocení vlivu na životní prostředí, to musí být zpracováno pouze pro ÚP velkého územního celku. Ze zákona č. 244/1992 Sb., dále vyplývá povinnost podrobit procesu hodnocení vlivu na životní prostředí nově navrhované dálnice a silnice 1. třídy, dle tohoto ustanovení byly také posuzovány jednotlivé úseky silničního okruhu kolem Prahy. Městský okruh nepatří svoji funkcí mezi silnice 1. třídy, neproběhlo proto ani jeho posouzení vlivu na životní prostředí. Nutno ale upozornit, že v rámci výběru optimální varianty vedení městského okruhu v daném úseku (varianty Dana, Hana, Blanka) byly hodnoceny i jejich dopady na životní prostředí

 

- Mohli byste veřejnosti představit dopady této části MO na historické parky a zahrady Letná a Stromovka ? (Dopad na zábory nezastavitelné plochy, dopady na porosty, znehodnocení historických pohledů v PPR, znehodnocení bydlení a nemovitostí, atd., zábory volných ploch ojedinělých v celkovém kontextu centra ?)

Z dokumentace nevyplývá znehodnocení sledovaných pohledů v rámci PPR.

Park Letná je svou jižní části od nábřeží Edvarda Beneše k optické západovýchodní spojnici v trase pěší cesty mezi ulicemi Na baště sv. Tomáše a Kostelní zařazen mezi vyhlášené památkově chráněné parky (ve smyslu zákona 20/1987 Sb. O památkové péči). Dopravní řešení mimoúrovňové křižovatky na Letné je navrženo mimo tento rozsah vymezené plochy. Nadzemními částmi řešení zasahuje pouze do travnatých ploch, tedy nedochází k likvidaci žádné keřové ani stromové vegetace. Toto narušení parkové plochy je kompenzováno návrhem na rozšíření souvislých parkových ploch odpovídajícího rozsahu východním směrem v návaznosti na objekt Ministerstva vnitra. Dojde k sadovnickému dotvoření části pískových a travnatých ploch v návaznosti na stávající koncepci parku, které bude spočívat zejména v doplnění výsadeb stromů a keřů.

Park Stromovka je v celém rozsahu zařazen mezi vyhlášené památkově chráněné parky (ve smyslu zákona 20/1987 Sb. O památkové péči). Dopravní řešení je navrženo v podzemním trase, tudíž nenastává střet se stávajícími plochami zeleně a nedochází ke kácení stromových ani keřových porostů.

- Jaké je ohrožení spodních vod ?

Dle dokumentace pro územní rozhodnutí nedojde při výstavbě ani při provozu ke kontaminaci spodních vod.

 

- Podle zátěží představených v územním plánu Prahy a zejména podle hodnot v návrhu konceptu VÚC Pražského regionu dojde v oblasti Letné k dalšímu nárůstu dopravy. Údaje ÚDI a URM byly rozdílné. Jaké hodnoty dopravních zátěží očekáváte v průběhu výstavby a po jejím dokončení?

Hodnoty zátěží na vlastním MO a na komunikační síti města po dokončení MO a ostatních dopravních staveb jsou doloženy výpočty zátěží zpracovanými pro ÚP hl.m.Prahy.

Ostatní hodnoty dopravního zatížení související s řešením stavby MO jsou uvedeny v dokumentaci pro územní řízení.

 

- Můžete představit mapy znečištění, zejména oxidy dusíku a polyaromatickými uhlovodíky? Mohli byste představit rozdílové mapy znečištění ovzduší z dopravy srovnávající stav před výstavbou a po jejím dokončení?

SÚRM má k dispozici modelový výpočet, který dokumentuje pro základní vzdušné znečištěniny (polétavý prach, oxid siřičitý, oxidy dusíku a oxid uhelnatý) situaci, jaká nastane po realizaci městského i silničního okruhu (mapa IHr NOx je v měřítku 1 : 25 000). K dispozici jsou i rozdílové mapy srovnávající znečištění ovzduší NOx v roce 1996 se stavem po realizaci zmíněných staveb (mapy jsou v měřítku 1 : 100 000).

Ohledně znečištění ovzduší aromatickými uhlovodíky je nutno konstatovat, že zatím není k dispozici metodika, která by umožňovala takovýto modelový výpočet. Od počátku tohoto roku běží úkol na přípravu potřebné metodiky, nositelem úkolu je Prof. Šebor z VŠCHT. Výzkumný úkol bude ukončen v průběhu prvního pololetí příštího roku.

V dokumentaci pro územní řízení byl posouzen stav znečištění ovzduší v roce 2010 při realizaci tohoto úseku MO a stav bez výstavby MO. Z výsledků porovnání je zřejmé, že v celé oblasti od Patočkovy až po Veletržní a Argentinskou se změny pohybují v rozsahu od +0 do –12 až –20 mgNOx//m3pro průměrné roční koncentrace, naopak v místech, kde je zavedena nová doprava se přírůstky pohybují v hodnotách u nového mostu +4 mgNOx//m3, Povltavská +8 mgNOx//m3. Z uvedeného posouzení vyplynulo, že v území obytné zástavby Holešovic, Letná a Dejvice dojde ke snížení exhalací.

 

- Mohli byste veřejnost seznámit s rozptylovými studiemi pro jednotlivé stavby, a jak ovlivní širší dotčené území?

Viz předchozí.

Veškerá dokumentace i s doklady je veřejnosti přístupná při správních řízeních.

Dopravní řešení

 

- Mohli byste nejprve zajistit, aby opakovaně a veřejně slibované přednostní dokončení silničního okruhu se ocitlo v závazné části Územního plánu? Zkušenosti se severojižní magistrálou v nás budí oprávněné obavy z dalšího kapacitního propojení dálnic přes město.

Silniční okruh je v ÚP definován jako veřejně prospěšná stavba. Z postupu jeho výstavby a stavební přípravy je již nyní zřejmé, že ta jeho část, která je v ÚP navrhována k realizaci do roku 2010 je v investičním a realizačním předstihu před výstavbou MO.

 

- Jaké jsou jednotlivé etapy výstavby? Jaký dopad bude mít dokončení jednotlivých etap?

Z dotazu není zřejmé zda se jedná o SO, MO a nebo celoměstskou nadřazenou komunikační síť.

Pokud se týká pouze MO je to patrné z dokumentace. V zásadě je předmětný úsek dělen do čtyřech staveb: Strahovský tunel 2. stavba, Myslbekova - Prašný most, Prašný most - Špejchar, Špejchar - Pelc-Tyrolka.

Část MO tzv. Blanka, je členěna do tří staveb. Z hlediska provozního a možnosti postupného uvádění do provozu. Postup realizace vyplynul z potřeby řešení kritické situace v oblasti Holešovic a Letné proto jako první je k realizaci navržena stavba Špejchar – Pelc-Tyrolka, následně bude realizována stavba Myslbekova – Prašný most a to současně s navazující 2B stavbou SAT. Stavba Prašný most –Špejchar je k realizaci navržena jako poslední.

 

- Jaké bude dopravní zatížení uliční sítě navazující na MO? (Jaká jsou navrhovaná dopravní opatření a následné dopravní zatížení uliční sítě Dejvic včetně kritických křižovatek?)

Hodnoty zátěží na vlastním MO a na komunikační síti města a tedy i na uliční síti Dejvic po dokončení MO a ostatních dopravních staveb jsou doloženy výpočty zátěží zpracovanými pro ÚP hl.m.Prahy.

Bližší údaje jsou uvedeny v dokumentaci pro územní řízení stejně jako zhodnocení přínosu výstavby. Z dokumentace k územnímu řízení vyplývá, že výstavbou MO se umožní převedení významné části dopravního zatížení do podzemní tunelové trasy. Toto výrazné snížení dopravního zatížení, především v obytných oblastech Holešovic, Letné a Dejvic umožňuje regulovat dopravu na stávající komunikační síti. Regulace povrchové dopravy přinese další pozitivní vliv na životní prostředí v ostatních částech Prahy.

 

- I po výstavbě městského okruhu bude nezbytná regulace dopravy v centrální části. Jaká opatření chystáte a která z nich by bylo možno uskutečnit i dříve? (Např. zpoplatnění parkování pro návštěvníky centra, vliv regulace na snížení cílové dopravy.)

      Právě po ukončení výstavby MO lze uskutečňovat další regulační opatření v centrální části města v závislosti na v té době platné legislativní úpravě. Již jsou například realizována opatření: zákazy vjezdu vozidel s hmotností nad 3,5 tuny a v širším centru nad 6 tun, zóna placeného stání, zákaz vjezdu autobusů, rozšiřování pěších zón a obytných ulic atp.

 

 

Zpět na úvod