DOPRAVNÍ ALTERNATIVA PRO PRAHU 2004 - KOALICE SOS PRAHA

Petice Město pro lidi

 

 

Vyzýváme zastupitele, radní, primátora, starosty i úředníky, aby:

  • zachovali a rozšířili městskou hromadnou dopravu po železnici –  metropolitní linky ČD (S-Bahn) a zkrátili intervaly příměstských vlaků
  • ponechali a rozšířili systém jízdních pruhů pro autobusy i po obnově metra
  • přesunuli investiční miliardy do opravy metra a zastavili práce na dálničních stavbách dovnitř silničního okruhu
  • uzavřeli Pražskou památkovou rezervaci pro automobily s výjimkou vjezdu pro místní obyvatele (24 hodin denně) a zásobování (od večera do rána)
  • změnili priority parkování v centru upřednostnili místní před dojíždějícími
  • snížili povolenou rychlost na magistrále na 50 km/h a přeměnili ji v městský bulvár
  • instalovali u škol zpomalovací prahy a další bezpečností prvky
  • zahájili rozsáhlou výstavbu cyklostezek s rozpočtem ve výši alespoň 1% výdajů na dopravu

 

 

Průběh petice v tiskových zprávách Oživení a SOS Praha

·        9. září 2002: Občanské sdružení Oživení, Koalice SOS Praha a Pražské Matky zahájily sběr podpisů pod petici Město pro lidi.

·        12. září 2002: Petice Město pro lidi má 1600 podpisů, podpořil ji např. i senátor Jan Ruml

·        20. září 2002: K petici Město pro lidi se přidaly i odbory – z Asociace svobodných oborů, z Federace řidičů tramvají a Odborového sdružení železničářů.

·        17. října 2002: Město pro lidi –  alternativní řešení dopravy v Praze po povodních: SOS Praha zahájila prosazování dopravní alternativy, kterou podporují také body petice.

·        22. dubna 2003: Petici Město pro lidi za uzavření centra autům podepsalo přes 8 000 lidí

·        24. dubna 2003: Podpisy k petici Město pro lidi zaslány primátorovi a zastupitelům

·        25. června 2003: Petici Město pro lidi za uzavření centra autům podepsalo přes 10 000 lidí – Zastupitelstvo hl. m. Prahy ji bude zítra projednávat

·        22. července 2003: Poté, co zastupitelé hl.m. Prahy neumožnili zástupcům občanů petice Město pro lidi promluvit na zasedání zastupitelstva, obrací se sdružení Oživení také na starosty všech městských částí Prahy.


Sběr podpisů pod petici Město pro lidi zahájilo dnes občanské sdružení Oživení, Koalice SOS Praha a Pražské Matky

9. září 2002

Situace po povodni prolomila v Praze některá tabu v dopravě. Centrum bylo uzavřeno individuální automobilové dopravě (IAD). Po kolapsu metra byly zřízeny jízdní pruhy pro autobusy na severojižní magistrále i jinde. Obdoba německého S-bahn –  městská hromadná doprava (MHD) na železnici začala fungovat prakticky z hodiny na hodinu, když ČD zahájily kyvadlovou dopravu mezi Smíchovem a Hlavním nádražím. Tu později rozšířily do Běchovic a na Zličín. Lidé začali spontánně využívat jízdní kolo jako dopravní prostředek k dojíždění do práce. Pražské mosty, uzavřené pro IAD, se zaplnily pěšími. O metro oslabená MHD posílená kyvadlovou dopravou, kola a chůze dokázaly dopravit Pražany do práce i za zábavou, automobilová zátěž centra přitom klesla na minimum. MHD byla do 25. srpna zdarma, dnes platí osmikorunový lístek třicet minut, dvanáctikorunový devadesát minut i ve špičce. Podle přísloví všechno zlé je k něčemu dobré popovodňová situace ukázala nové možnosti regulace dopravy v Praze.



Petice Město pro lidi má 1600 podpisů

Oživení, 12. září 2002

 

Oživení nashromáždilo za pouhé tři dny 1600 podpisů podporujících petici Město pro lidi. Usiluje o omezení automobilové dopravy a podporu MHD a jízdního kola jako dopravního prostředku. Podpisy pod petici byly sbírány na třech různých místech v centru města. Petice, jejíž text podpořil i senátor Jan Ruml, bude sbírána každý všední den až do konce října.



K petici Město pro lidi se přidaly i odbory

Oživení, 20. září 2002

K petiční akci Město pro lidi se v předvečer Dne bez aut připojily i odborové organizace. V dopise radnímu Hejlovi a řediteli DP Houdkovi odborové organizace z Asociace svobodných oborů, z Federace řidičů tramvají a Odborového sdružení železničářů, a občanské iniciativy z SOS Praha požadují:

  • Uzavření centra města (památková rezervace) pro individuální automobilovou dopravu. Vjezd pouze místnímu obyvatelstvu, zásobování a technice nutné k odstraňování následků povodní. Zrušení všech udělených výjimek bez rozdílu.
  • MHD zdarma do obnovení plného provozu metra jako motivační krok k zanechání automobilů v garážích a na parkovištích.
  • Většímu využití a propagaci sítě ČD v rámci města, postupnou plnou integraci s MHD.
  • Rozšíření předností tramvají na křižovatkách, kde tomu tak není – seřízením světelné signalizace a změnou předností, rozšíření preferenčních pruhů pro autobusy.
  • Zároveň odmítáme navrhovaná řešení financovat povodňové škody ve městě privatizací městských podílů ve veřejných službách: energetice, plynárenství, vodohospodářství a dopravě.

Současná situace v udílení výjimek za nejasných pravidel nahrává korupci a zneužití a ve svém důsledku způsobuje zaplnění ulic vnitřní Prahy automobily a následné zdržování a blokování především tramvajové dopravy, která v současné době nahrazuje dvě ze tří linek metra. Odbor dopravy ani Dopravní podnik nevyužívají v dostatečné míře pravomocí vyplývajících ze stavu nouze k omezení individuální automobilové dopravy. Je potřeba lepší součinnost s policí ČR, městskou policí a odtahovou službou, aby byly důsledně dodržovány zákonem stanovené volné jízdní pruhy 3 a půl metru od kolejí. Je třeba zajistit průjezd křižovatek s maximální předností pro tramvaje a autobusy.



Město pro lidi –  alternativní řešení dopravy v Praze po povodních

SOS Praha, 17. října 2002

 

Srpnové povodně poukázaly i na důležité aspekty řešení dopravní situace v Praze, kvůli kterým je bezpodmínečně nutné zahájit veřejnou a odbornou diskusi. Koalice SOS Praha předkládá veřejnosti alternativní návrh dopravních řešení.

 

Povodně především upozornily na slabiny výstavby chystané v zátopových oblastech. Např. v zátopové oblasti Trojské kotliny se nachází ústí tunelu městského okruhu přivádějícího dopravu z Letné pod Stromovkou a Vltavou na Pelc Tyrolku. Přitom projektová dokumentace předložená k územnímu řízení se daným aspektem v podstatě nezabývá.

Na druhé straně dopravní opatření operativně použitá v městské hromadné dopravě ukázala na nevyužívané možnosti zvýšení kvality a atraktivnosti veřejné dopravy.

Třetím důležitým novým aspektem je financování dopravních staveb, jeho zdroje a termíny, kdy jsou jednotlivá opatření uskutečnitelná. Reálné výdaje na dopravní stavby výrazně převyšují původní rozpočty a to nejen u staveb hrazených z městského rozpočtu, ale i u staveb vnějšího okruhu financovaných státem. Stavby se zpožďují a prodražují a investor pak jako výmluvu často používá zákonné možnosti odvolání účastníků řízení, s jejichž lhůtami musí v řádném řízení počítat.

Poznatky o dopravní indukci ukazují, že výstavba dalších komunikací dopravní problémy zhoršuje. Město s regulací individuální automobilové dopravy počítá, ale v rozporu s poznatky o dopravní indukci odkazuje omezování individuální automobilové dopravy až na dobu po dokončení dopravních staveb ve městě, tedy nejdříve za 10 – 20 let. Plánované projekty podle Územního plánu jsou navíc limitovány únosným dopravním zatížením městského prostředí – kolik automobilů může oblast snést, aniž by se překročily hygienické limity hluku a znečištění ovzduší.

Zodpovědné vedení města musí vzít vážně situaci po záplavách, ohlasy veřejnosti včetně výsledků petice Město pro lidi i změněnou finanční situaci, což znamená respektovat opakovaně deklarované priority veřejné dopravy a podle reálných možností přehodnotit chystaný dopravní program.

Koalice 56 občanských sdružení SOS Praha předkládá veřejnosti k diskusi alternativní návrh řešení dopravy. Silniční okruh (SO) nabízí objezdové trasy pro transit. Podle vyhodnocení vlivů na životní prostředí vychází v severozápadním segmentu SO nejpříznivěji varianta Ss. Za prostředky, které má reálně město k dispozici, je možné doplnit a zkvalitnit stávající dopravní síť. Pečlivý výběr lokálních opatření a staveb místního významu umožní zlepšit situaci i pro individuální automobilovou dopravu. SOS Praha zároveň navrhuje městu, aby ušetřené finanční prostředky použilo k doplnění tramvajové sítě, rozvoji příměstských vlakových spojení a pro další zlepšení městské hromadné dopravy.



Petici Město pro lidi za uzavření centra autům podepsalo přes 8 000 lidí

Oživení, 22. dubna 2003

 

Petici občanského sdružení Oživení, žádající ponechání dopravních opatření, která vznikla v důsledku povodní, podepsalo více než 8.000 lidí. Petice bude předána zástupcům města na nejbližším zasedání zastupitelstva.

 

Po ničivých záplavách v srpnu 2002 byla po dobu přibližně jednoho měsíce z širšího centra zcela vyloučena individuální automobilová doprava (IAD). Další měsíc byla IAD silně omezena. Přes veškeré obavy z kolapsu dopravy ve městě nic takového nenastalo. Tramvaje, přestože přepravovaly cestující z metra, jezdily přesněji a rychleji než kdy předtím. Lidé ze Severního města se díky pruhu pro autobusy dostávali do práce až o 15 minut dříve než za normálního stavu. Kolo bylo využíváno jako prostředek pro dojíždění do práce. Doprava po železnici dostala lidi z okrajů Prahy do centra za cca 15 minut v porovnání s téměř hodinovým popojížděním autem.

 

Dnes se město vrátilo do stavu před povodní –  Karmelitskou tramvaje nemohou pro silný provoz IAD projet a vlaky spojující Wilsonovo a Smíchovské nádraží byly zrušeny. Rychlé spojení Severního města s centrem pomocí pruhu pro autobusy bylo zrušeno. Město je opět naplněno automobily a ti kdo opravdu potřebují projet (např. vozidla integrovaného záchraného systému) ztrácejí drahocené minuty. Cyklostezky a ochranné prvky u škol nejsou zřizovány – rozpočet na cyklostezky je opět nula jako tomu bylo za primátorů Koukala a Kasla, město se vymlouvá na povodně.

 

Dopravní opatření s výraznou preferencí MHD na úkor IAD se jednoznačně osvědčila. Pražané je chtějí, tato petice je toho důkazem. Vyzýváme zastupitele města, aby přestali přešlapovat na místě a pustili se do realizace zmíněných opatření.



Podpisy k petici Město pro lidi zaslány primátorovi a zastupitelům

Vážený pan
MUDr. Pavel Bém
primátor
zastupitelé hl.m. Prahy
Mariánské náměstí Praha 1

Vážený pane primátore, vážení zastupitelé,předávám Vám petici občanského sdružení Oživení a koalice SOS Praha, žádající zavedení dopravních opatření, která se osvědčila po loňské povodni. Petici podepsalo téměř 9.000 lidí. Lidé v ní požadují :

Dle §7c) Zákona o hlavním městě Praze Vás žádáme, abyste do 60 dnů zařadil projednání požadavků občanů Prahy na zasedání Rady a Zastupitelstva hl.m. Prahy. Přimlouváme se i za jejich projednání ve výborech, především ve výboru pro dopravu a ve výboru pro životní prostředí.

 

Petr Štěpánek, 608 702 154

Příloha: petice s 8986 podpisy



Petici Město pro lidi za uzavření centra autům podepsalo přes 10 000 lidí –  Zastupitelstvo hl. m. Prahy ji bude zítra projednávat

Oživení, 25. června 2003

 

Každý Pražan má právo účastnit se diskuse k Petici Město pro lidi na zítřejším zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy. Projednání petice je zařazeno jako 31. bod z více než padesáti, pravděpodobně v brzkém odpoledni. Petici občanského sdružení Oživení, žádající poučení se z dopravních opatření, která vznikla v důsledku povodní, podepsalo více než 10.000 lidí.

Radní Šteiner ve své odpovědi na petici bohužel klade rozvoj automobilismu před nároky chodců a cyklistů. Odbor dopravy Magistrátu přitom jde ve svých krocích nejen proti duchu petice, ale i proti dopravní politice města přijaté v roce 1996. Šteiner se hlásí k humanizaci SJ magistrály, přitom jenom mezi odesláním jeho odpovědi a projednáním v zastupitelstvu, povolil odbor dopravy umístění betonových bloků mezi Nuselským mostem a I.P.Pavlova, čímž stvrdil dálniční charakter magistrály. Přechody umístěné po sametové revoluci byli vymazány a mezi I.P. Pavlova a Nuselským mostem zůstal jediný. Začala i likvidace paralelních přechodů a dnes se při přechodu Rumunské musí až do sousední Lublaňské ulice. Magistrálu téměř v celé délce provází sedmdesátka, ač zákon ukládá padesátku. Prakticky u všech zastávek tramvají byly zrušeny zdvojené přechody. Vzniká tak paradox, kdy z přístřešku pro cestující k 5 metrů vzdálené tramvaji existuje pouze jedna legální cesta: oklikou přes přechod na konci ostrůvku měřící skoro 200 m (např. Podolí – Dvorce).



Petice Město pro lidi byla zaslána starostům všech pražských městských částí

Oživení, 22. července 2003

 

Poté, co zastupitelé hlavního města Prahy neumožnili zástupcům občanů petice Město pro lidi promluvit na zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy, obrací se dnes sdružení Oživení také na starosty všech městských částí hl. m. Prahy. Starostové okrajových městských částí najdou v petici podporu pro lepší železniční propojení jejich čtvrti s centrem, starostové centrálních částí naopak mají v petici podporu pro zklidnění magistrály.



 

Zpět na úvod